Programmatic Advertising و فواید استفاده از آن
نوشته شده توسط : elena golchin

اگر برای ایجاد آگاهی نسبت به برندتان از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنید، احتمالا ترکیب اسمی Programmatic Advertising به گوش‌تان خورده است. در این بلاگ قصد داریم، بیشتر در مورد بازاریابی برنامه‌ای و فواید استفاده از آن بدانیم.

Programmatic Advertising که با عنوان خرید تبلیغات برنامه‌ای Programmatic Ad Buying هم شناخته می‌شود، یکی از جدید‌ترین روش‌های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است. در مدل‌های سنتی نیاز به گذار از مراحل مختلفی است. مراحلی مثل: درخواست ارائه پیشنهاد، برگزاری مناقصه، مذاکره و … . در حالی که امروزه استفاده از الگوریتم‌ها و اتوماسیون‌سازی این فرآیند، کار را ساده‌تر کرده است. اتوماسیون این روش دقیقا مشخص می‌کند که چه تبلیغی در چه جایگاهی و برای چه مخاطبی مناسب است. در این روش جدید، عبور از مراحل متعدد را نادیده می‌گیریم و به صورت اتوماتیک، فضاهایی را که فکر می‌کنیم برای تبلیغات‌مان مناسب است خریداری می‌کنیم. در واقع این پروسه شامل پر کردن شکاف میان انتشاردهنده و تبلیغ‌کننده است که در نهایت منجر به Programmatic Advertising می‌شود. کاربرد این روش بیشتر در فضای دیجیتال است اما در رسانه‌های سنتی‌تر نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

چگونگی استفاده از Programmatic Advertising

تکنولوژی مورد استفاده در Programmatic Advertising روش، RTB) Real Time Bidding) است؛ برای درک بهتر، می‌توانیم از عنوان ” مزایده آنی” برای آن استفاده کنیم. در این روش از یک مکانیسم پیشنهاد قیمت استفاده می‌شود و پروسه‌های خرید و فروش جایگاه تبلیغات به صورت اتوماتیک پیش می‌رود. این پروسه شامل خرید، جاگذاری جایگاه و بهینه‌سازی تبلیغات است. در RTB برای دستیابی به نتیجه موردنظر باید به جایگاه‌هایی که با کسب‌وکار ما مرتبط هستند، دقت بیشتری نشان بدهیم.

عوامل متفاوتی در خرید Programmatic Advertising ایفای نقش می‌کنند که عبارتند از: Demand Side Platform و Supply Side Platform.

Demand Side Platform یا DSP پلتفرمی است که به واسطه اطلاعاتی که از تبلیغ‌دهنده دریافت کرده است، تصمیم می‌گیرد که چه تبلیغی را انتخاب کند. DSP با توجه به آنالیز اطلاعات و داده‌های به دست آمده از رفتار مصرف‌کننده، به تبلیغ‌دهنده‌ها کمک می‌کند تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنند. در RTB این امکان وجود دارد تا تبلیغ‌دهنده در هر لحظه مبلغی را برای نمایش تبلیغات‌اش تعیین کند.

Supply Side Platform یا SSP بر اساس قیمت جایگاه‌های تعیین شده توسط انتشاردهنده‌ها، تصمیم می‌گیرد که چه جایگاهی برای انتشار چه تبلیغی مناسب است. SSP تمامی پیشنهادها را از سمت DSP دریافت می‌کند و تبلیغاتی متناسب با رفتار کاربران و رسانه‌ها را انتخاب می‌کند. معمولا این انتخاب بر اساس تبلیغاتی صورت می‌گیرد که قیمت مناسب‌تری را پیشنهاد داده باشند.

مزایای استفاده از Programmatic Advertising

مهم‌ترین مزیت استفاده از Programmatic Advertising یا بازاریابی عملکردی تسلطی است که روی صرف بودجه‌ داریم. به‌علاوه می‌توانیم راندمان‌مان را با کم‌ترین هزینه‌ها افزایش بدهیم. از دیگر مزایای اصلی این روش، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر، هدف‌گذاری، بهبود و ارتقای کیفیت تبلیغات‌ است. این نوع روش به نسبت دیگر روش‌ها اثرگذاری بالاتری دارد و به ما در انتشار و اجرای تبلیغات در جایگاه مناسب دید دقیق‌تری می‌دهد؛ برای مثال انتشار تبلیغات در فضای وب‌سایت‌هایی که با محتوا و وب‌سایت ما مرتبط هستند، از مواردی است که کمک می‌کند در جایگاه مناسب و برای مخاطب مناسب، تبلیغات را به نمایش بگذاریم. علاوه‌بر این کیفیت کمپین‌ها و تبلیغات در حال اجرا و هم‎چنین هزینه‌های صرف شده را مانیتور می‌کند و کیفیت آن‌ها را ارتقا می‌دهد. در این مدل همه کارها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود که علاوه بر کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، روی نرخ بازگشت سرمایه یا RoI نیز تاثیر مثبت دارد. از دیگر مزایای این روش برای تبلیغ کنندگان که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، امکان بخش‌بندی موثرتر مخاطبان است. همچنین زمان نمایش‌ هر تبلیغ در هر ساعت از شبانه روز دست خودمان است.

کلاهبرداری‌ها و تقلب‌های موجود در فضای دیجیتال، از دیگر چالش‌هایی است که خوشبختانه، Programmatic Advertising به‌وسیله تجزیه و تحلیل داده‌ها توانسته تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. نکته آخر که البته اهمیت زیادی هم دارد، تهیه یک لیست از سایت‌هایی است که با فضای کسب‌وکارمان همخوانی داشته باشند. نیاز است که فهرست‌ را مرتبا به روز کنیم و سایت‌هایی که برای تبلیغات ما مناسب نیستند را از لیست‌ حذف کنیم؛ هرچند که تهیه این لیست نیازمند صرف زمان و هزینه‌ بیشتر است اما به نوعی دسترسی به مخاطب مناسب را تضمین می‌کند.

Programmatic Advertising یکی از روش‌هایی است که به زودی همه‌گیر می‌شود و برای ما نیز راهی جز استفاده از آن نمی‌ماند. برای گذر از چالش‌های موجود، آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، شما را یاری می‌دهد تا با توجه به این روش، مخاطبان مناسب را به سمت قیف‌فروش کسب‌وکارتان هدایت کنید.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان





:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: